*English followed Japanese
このキューブ型のデバイスを初めてみたのは、去年の 9 月、サンフランシスコの Another Cafe だったと思います。iPhone にアタッチされたキューブにカードをスワイプして、画面に署名するスタイルは斬新でした。カード社会であるアメリカではコレ以上ない便利なサービスです。
このサービスがいよいよ日本でも本格展開され始めました。例えばローソンでのキューブデバイスの販売開始です。また先日、お台場で実施されたコミケでの利用も目立ったようです。日本では、まだカードが完全に浸透していないとはいえ、3,000 円以上のお会計では決してマイナーな選択肢ではなくなっています。
通常、クレジットカードのシステムを導入すると、多くの場合審査やその振り込みのシステムに躊躇する中小の店舗も少なくありませんが、この Square のシステムではその辺りの懸念が大きく緩和されるはずです。
一方で日本では非接触型のカードである Suica や Pasmo などによる会計が少額会計のエリアで活躍しています。まだ、このエリアはリーディング サービス不在といえるでしょう。マイクロソフトの次世代 POS 分科会に Edy や JR が参加しているようなので、楽しみなビジネス マーケットではあります。
このように、電子会計の波は大きく、また Square の進撃は今後さらに勢いを増すことと思います。Square はアメリカではスマートフォン決済も初めていますので、非接触型カードの方式が展開されるタイミングによっては、日本も Square モデルが大きくシェアを伸ばし、既存のシステムの置き換えに発展することも決して、大げさな予測ではなく鳴ることでしょう。
In the last September, I saw this cube device attached on iPhone at "Another Cafe" in San Francisco at first. Cafe staff swiped my card through this cube and asked me to sign on the iPhone screen. Then, I could not have feel this process in real and had doubt if this coffee is really charged to my card and if I was charged the other fee by anything malicious cracking tools. Soon, however, I realize that there is not worries for this device and service. And I have been familiar with this tool and felt it better than previous any systems, like as POS register at WholeFoods, Walmart, or any other stores.
This service has started being used in Japan widely in this summer. For example, the cube device has been sold at Lawson, Japanese convenient store. Also, some individual shop owners used this tool at the big comic market festival. While it has not been famous method for checking with a credit card in Japan, Credit Card is one of the major checking out methods for Japanese to pay more than 3,000 yens an any restaurants and shops. On the store side, unfortunately, a credit card system has not been better method because they are charged transaction fees and wait on cache flow from the credit card company. In general, currently, the credit card transaction company claims its fee more than 5% at least. However, square claims only 3.5% now.
In the meantime, Non-Contact-Type card system is spreading into various markets, like as Suica and Pasmo. Those cards are usually used for small amount of shoppings less than $30 products. There is no leading company in this market. And Microsoft is also attempting to enter this market as the next generation POS study project with Edy and JR.
As I illustrated above, the electronics check-out system is one of big new wave in the merchandise system market. From my perspective, Square will be growing in not only US and Japan, but also any place in the world. I have interest if any Japanese startups will be a new competitor with Square by entering this market,
参考:ローソンのアナウンスメント
http://www.lawson.co.jp/company/news/079306/
参考:マイクロソフトの次世代 POS 分科会
http://www.microsoft.com/ja-jp/business/industry/retail/wspos/default.aspx
このキューブ型のデバイスを初めてみたのは、去年の 9 月、サンフランシスコの Another Cafe だったと思います。iPhone にアタッチされたキューブにカードをスワイプして、画面に署名するスタイルは斬新でした。カード社会であるアメリカではコレ以上ない便利なサービスです。
このサービスがいよいよ日本でも本格展開され始めました。例えばローソンでのキューブデバイスの販売開始です。また先日、お台場で実施されたコミケでの利用も目立ったようです。日本では、まだカードが完全に浸透していないとはいえ、3,000 円以上のお会計では決してマイナーな選択肢ではなくなっています。
通常、クレジットカードのシステムを導入すると、多くの場合審査やその振り込みのシステムに躊躇する中小の店舗も少なくありませんが、この Square のシステムではその辺りの懸念が大きく緩和されるはずです。
一方で日本では非接触型のカードである Suica や Pasmo などによる会計が少額会計のエリアで活躍しています。まだ、このエリアはリーディング サービス不在といえるでしょう。マイクロソフトの次世代 POS 分科会に Edy や JR が参加しているようなので、楽しみなビジネス マーケットではあります。
このように、電子会計の波は大きく、また Square の進撃は今後さらに勢いを増すことと思います。Square はアメリカではスマートフォン決済も初めていますので、非接触型カードの方式が展開されるタイミングによっては、日本も Square モデルが大きくシェアを伸ばし、既存のシステムの置き換えに発展することも決して、大げさな予測ではなく鳴ることでしょう。
In the last September, I saw this cube device attached on iPhone at "Another Cafe" in San Francisco at first. Cafe staff swiped my card through this cube and asked me to sign on the iPhone screen. Then, I could not have feel this process in real and had doubt if this coffee is really charged to my card and if I was charged the other fee by anything malicious cracking tools. Soon, however, I realize that there is not worries for this device and service. And I have been familiar with this tool and felt it better than previous any systems, like as POS register at WholeFoods, Walmart, or any other stores.
This service has started being used in Japan widely in this summer. For example, the cube device has been sold at Lawson, Japanese convenient store. Also, some individual shop owners used this tool at the big comic market festival. While it has not been famous method for checking with a credit card in Japan, Credit Card is one of the major checking out methods for Japanese to pay more than 3,000 yens an any restaurants and shops. On the store side, unfortunately, a credit card system has not been better method because they are charged transaction fees and wait on cache flow from the credit card company. In general, currently, the credit card transaction company claims its fee more than 5% at least. However, square claims only 3.5% now.
As I illustrated above, the electronics check-out system is one of big new wave in the merchandise system market. From my perspective, Square will be growing in not only US and Japan, but also any place in the world. I have interest if any Japanese startups will be a new competitor with Square by entering this market,
参考:ローソンのアナウンスメント
http://www.lawson.co.jp/company/news/079306/
参考:マイクロソフトの次世代 POS 分科会
http://www.microsoft.com/ja-jp/business/industry/retail/wspos/default.aspx
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